Quan els lectors diuen la seva...(III)

*** Aquest article va ser publicat a la revista Capçalera, del Col.legi de Periodistes de Catalunya, al juny de 2008.*** (PART 3)

Requadre 1:
Mitjans a la mida dels ciutadans

En els darrers dos anys han aparegut experiències innovadores a mig camí entre el periodisme tradicional i el participatiu.Bottup.com es va estrenar a principis del 2007 i es defineix com un “mitjà de comunicación digital on els periodistes ciutadans informen de les seves realitats”. Tots segueixen un llibre d’estil, tenen ‘Carnet de premsa’ virtual i discuteixen en una redacció deslocalitzada els temes més polèmics abans de ser publicats. “S’ha creat una xarxa social de periodistas ciutadans amb la intenció d’oferir notícies diferenciades que no subministren les agències ni els mitjans tradicionals”, explica explica Pau Llop, un dels responsables. “Creiem que el valor de la informació s’aconsegueix amb la interacció de la gent. La notícia comença en els comentaris”. Macarena Rodríguez, una de les periodistes ciutadanes de Bottup.com, envia cròniques des de Brussel.les sobre el que es discuteix al Parlament Europeu. “Escric el que els mitjans tradicionals no expliquen perquè ‘no és notícia’. La meva satisfacció és saber que em llegeixen i interessa”. Macarena no cobra per informar però li compensa igualment. Ella pensa que plataformes com Bottup.com o Soitu.es ”són el futur del periodisme”.

Soitu.es va aparèixer a la Xarxa al desembre del 2007 i en tan pocs mesos ha aconseguit que el seu nom soni per tot arreu. La seva redacció està formada per 24 periodistes professionals, 20 col.laboradors fixes especialitzats en diverses matèries i més de 50 ‘corresponsals urbans’ en 45 ciutats del món. “Ja tenim 2.000 usuaris registrats que han escrit més de 2.500 històries. Només les millors 260 s’han traslladat a portada”. Gumersindo Lafuente, el seu director, explica que van optar per pagar als usuaris “per què fidelitza col.laboracions més valuoses. Exigim que els textos tinguin el mateix nivell professional que els dels nostres redactors”. Tot i així, a la portada de Soitu.es només apareixen un 10% de les aportacions ciutadanes. “El nivell de participació, quan es demana qualitat, és baix i s’ha d’anar animant”.

Requadre 2:
Nous continguts multimèdia

La ràdio i la televisió també estan despertant de la seva letargia a la Xarxa i s’adonen que poden explotar exponencialment els seus continguts multimèdia. De tenir webs pràcticament estàtiques, amb programacions fixes, han vist en la participació el ganxo per tenir-les actives constantment. Concursos d’imitadors, enviament de fotos o vídeos de record, jocs d’actualitat, videopodcasts a demanda, enquestes, càstings de personatges, etc. Els oients i telespectadors cada cop són menys passius.
“A les webs de TV3 i Catalunya Ràdio fa anys que apostem per la interacció amb els usuaris. L’experiència ens ha desmotrat que si fem una proposta atractiva, responen”, explica Ferran Clavell, director de continguts a CCRTV Interactiva. “La clau està en incorporar les aportacions dels usuaris a la programació televisiva, fet que pot donar lloc a nous formats audiovisuals que fins fa poc eren inimaginables”. Però a Internet ja no existeixen fronteres i la televisió IP s’està posicionant cada cop millor a Internet davant d’una TDT (Televisió Digital Terrestre) amb poca interacció comparat amb projectes innovadors creats pels usuaris. Val la pena fer una ullada a Current TV, Blip.tv o GetMiro.com.

David Domingo, professor de Periodisme Digital a la Universitat de Iowa, està vivint aquests canvis a USA. “La Internet audiovisual està molt més madura aquí”. A GetMiro.com, qualsevol persona pot crear el seu canal de vídeo, en format de videopodcasts. Funciona com l’Itunes: et subscrius als programes que t’agraden i quan hi ha un nou capítol te’l descarrega automàticament. “El concepte de la programació de les televisions tradicionals s’està quedant obsolet. La gent s’està acostumant a veure episodis que poden seguir una freqüència setmanal, diària o mensual”.


Requadre 3:
Societat + tecnologia= canvi d’hàbits
L’entrada de les tecnologies digitals a la vida quotidiana està suposant un canvi d’hàbits considerable. En el terreny informatiu el nombre de suports i plataformes que ens acosten a les notícies augmenta cada any; la informació es renova constantment les 24 hores del dia; i és elaborada i distribuïda per moltes mans alhora, no únicament per les empreses periodístiques tradicionals. Segons el 2008 Newsroom Barometer, organitzat pel World Editors Forum and Reuters, “el 86% dels editors enquestats (uns 700), creuen que en una dècada el consum majoritari de notícies es farà via Internet i per telèfon móbil”.

Veurem més canvis, sobretot en la manera de produir i consumir informació. Segons Chris Willis, “haurem de pensar menys com a periodistes i editors i més com a antropòlegs. La manera tradicional de produir informació no porta a una col.laboració global. Hem de trobar-nos còmodes en el fet de que les notícies requerirán una fusió de gent, idees i tecnologies. No tindràn un final, creixeran, es complementaran i canviaran fins a que desaparegui l’interés”. Willis recomana no perdre-li la pista a ‘Google's Knol, un servei on la gent pot escriure articles de ciència, tecnologia, medicina, geografia, etc. i distribuir-los a través d’un sistema obert i lliure. En cap moment, es planteja censurar o esborrar cap contingut. En la presentació oficial a finals del 2007, deien: “Totes les responsabilitats i control correspondran als autors. I esperem incloure les opinions i punts de vista dels autors que han creat la seva reputació a Internet”.

Requadre 4:
Per no perdre la pista...
A continuació un llistat d’enllaços a mitjans creats i/o mantinguts per ciutadans:

Idea Lab. Reiventing Community News for the digital age.
http://www.pbs.org/idealab/
Placeblogger, periodisme en comunitat.
http://www.placeblogger.com/
Los Blogueros.net
http://www.losblogueros.net
Current TV, canal de television generat per usuaris
http://current.com/
Projecte 1.0 de Wikipedia per destacar els millors articles dels usuaris
http://tinyurl.com/4ezsua
Noticias LA, periodisme ciutadà a Llatinoamèrica
http://www.noticiasla.com/
Getmiro.com. TV/IP oberta feta per ciutadans
http://www.getmiro.com/
Blip.tv, oferta multimèdia generada per usuaris
http://www.blip.tv/
Cruise Log, comunitat del USA TODAY
http://cruises.usatoday.com
Pop Candy, comunitat del USA TODAY
http://popcandy.usatoday.com
I-Report de la CNN
http://www.ireport.com/index.jspa
Informe ‘We Media’ de Chris Willis i Shayne Bowman (2004).
http://www.hypergene.net/wemedia/espanol.php
The State of the News Media 2008
http://www.stateofthenewsmedia.org/2008/index.php