Quan els lectors diuen la seva...(III)
*** Aquest article va ser publicat a la revista Capçalera, del Col.legi de Periodistes de Catalunya, al juny de 2008.*** (PART 3)
Requadre 1:
Mitjans a la mida dels ciutadans
En els darrers dos anys han aparegut experiències innovadores a mig camí entre el periodisme tradicional i el participatiu.Bottup.com es va estrenar a principis del 2007 i es defineix com un “mitjà de comunicación digital on els periodistes ciutadans informen de les sev

Soitu.es va aparèixer a la Xarxa al desembre del 2007 i en tan pocs mesos ha aconseguit que el seu nom soni per tot arreu. La seva redacció està formada per 24 periodistes professionals, 20 col.laboradors fixes especialitzats en diverses matèries i

Requadre 2:
Nous continguts multimèdia
La ràdio i la televisió també estan despertant de la seva letargia a la Xarxa i s’adonen que poden explotar exponencialment els seus continguts multimèdia. De tenir webs pràcticament estàtiques, amb programacions fixes, han vist en la participació el ganxo per tenir-les actives constantment. Concursos d’imitadors, enviament de fotos o vídeos de record, jocs d’actualitat, videopodcasts a demanda, enquestes, càstings de personatges, etc. Els oients i telespectadors cada cop són menys passius.
“A les webs de TV3 i Catalunya Ràdio fa anys que apostem per la interacció amb els usuaris. L’experiència ens ha desmotrat que si fem una proposta atractiva, responen”, explica Ferran Clavell, director de continguts a CCRTV Interactiva. “La clau està en incorporar les aportacions dels usuaris a la programació televisiva, fet que pot donar lloc a nous formats audiovisuals que fins fa poc eren inimaginables”. Però a Internet ja no existeixen fronteres i la televisió IP s’està posicionant cada cop millor a Internet davant d’una TDT (Televisió Digital Terrestre) amb poca interacció comparat amb projectes innovadors creats pels usuaris. Val la pena fer una ullada a Current TV, Blip.tv o GetMiro.com.
David Domingo, professor de Periodisme Digital a la Universitat de Iowa, està vivint aquests canvis a USA. “La Internet audiovisual està molt més madura aquí”. A GetMiro.com, qualsevol persona pot crear el seu canal de vídeo, en format de videopodcasts. Funciona com l’Itunes: et subscrius als programes que t’agraden i quan hi ha un nou capítol te’l descarrega automàticament. “El concepte de la programació de les televisions tradicionals s’està quedant obsolet. La gent s’està acostumant a veure episodis que poden seguir una freqüència setmanal, diària o mensual”.
Requadre 3:
Societat + tecnologia= canvi d’hàbits
L’entrada de les tecnologies digitals a la vida quotidiana està suposant un canvi d’hàbits considerable. En el terreny informatiu el nombre de suports i plataformes que ens acosten a les notícies augmenta cada any; la informació es renova constantment les 24 hores del dia; i és elaborada i distribuïda per moltes mans alhora, no únicament per les empreses periodístiques tradicionals. Segons el 2008 Newsroom Barometer, organitzat pel World Editors Forum and Reuters, “el 86% dels editors enquestats (uns 700), creuen que en una dècada el consum majoritari de notícies es farà via Internet i per telèfon móbil”.
Veurem més canvis, sobretot en la manera de produir i consumir informació. Segons Chris Willis, “haurem de pensar menys com a periodistes i editors i més com a antropòlegs. La manera tradicional de produir informació no porta a una col.laboració global. Hem de trobar-nos còmodes en el fet de que les notícies requerirán una fusió de gent, idees i tecnologies. No tindràn un final, creixeran, es complementaran i canviaran fins a que desaparegui

Requadre 4:
Per no perdre la pista...
A continuació un llistat d’enllaços a mitjans creats i/o mantinguts per ciutadans:
Idea Lab. Reiventing Community News for the digital age.
http://www.pbs.org/idealab/
Placeblogger, periodisme en comunitat.
http://www.placeblogger.com/
Los Blogueros.net
http://www.losblogueros.net
Current TV, canal de television generat per usuaris
http://current.com/
Projecte 1.0 de Wikipedia per destacar els millors articles dels usuaris
http://tinyurl.com/4ezsua
Noticias LA, periodisme ciutadà a Llatinoamèrica
http://www.noticiasla.com/
Getmiro.com. TV/IP oberta feta per ciutadans
http://www.getmiro.com/
Blip.tv, oferta multimèdia generada per usuaris
http://www.blip.tv/
Cruise Log, comunitat del USA TODAY
http://cruises.usatoday.com
Pop Candy, comunitat del USA TODAY
http://popcandy.usatoday.com
I-Report de la CNN
http://www.ireport.com/index.jspa
Informe ‘We Media’ de Chris Willis i Shayne Bowman (2004).
http://www.hypergene.net/wemedia/espanol.php
The State of the News Media 2008
http://www.stateofthenewsmedia.org/2008/index.php
0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada
<< Home